Co s výtvarnou výchovou na školách?
V textu Josefa Mačího není ani zmínka o tom, že se nacházíme v největší revoluci od počátků existence homo sapiens. Z mého pohledu má tahle revoluce jasně daný rámec – umění, věda, technologie. (Pojmy je třeba vnímat v nejširším smyslu slova). Chtělo by to celou reformu vzdělávání vrátit na začátek a nastartovat seriózní debatu o tom, jak ji uchopit, rozvíjet a realizovat. Jinými slovy, jak se adaptovat na zcela novou, bezprecedentním tempem se proměňující realitu. Žádná předchozí generace/civilizace nebyla vystavena takové zatěžkávací zkoušce. Je třeba volit kreativní strategie, o kterých jsme přesvědčeni, že by mohly zafungovat. Nicméně jak dlouho se budeme pohybovat v módu experimentu, nedokáže dnes nikdo spolehlivě odhadnout. Nejdůležitější je maximálně se soustředit ne na to, kým jsme nyní, ale kým se můžeme, respektive budeme muset stát do budoucna.
Dva návrhy (A,B) měnící výuku výtvarné a hudební výchovy uvedené v původním textu, jsou nedostatečné a vůbec nezohlednují základní proměnnou – umělou inteligenci (AI), která do celého procesu reformy vzdělávání “bez pozvání” vstupuje. Jedno pojetí je v podstatě rezistentní vůči nastalým změnám, v duchu neobtěžujte mě novými fakty, a druhé se snaží o “radikální” inovace, které jsou nedomyšlené. Obé vypovídá o krizi poradenství. Měli by být osloveni lidé, kteří mají budoucnost tzv. v krvi. Nejsem si jistá, jestli jsou to pedagogové, někdy mám spíše mám pocit, že až na vzácné výjimky, jsou naopak těmi nejkonzervativnějšími články společnosti. Nemají prý zájem na sobě pracovat a učit se novým věcem.
Určitě by nebylo od věci zřídit na každé škole něco jako radu pro budoucnost, kde by se scházely všechny zajímavé podněty od studentů, rodičů, učitelů a nejrůznějších odborníků, kteří se budoucnosti věnují a chtějí se k ní, v souvislosti s reformou vzdělávání, vyjadřovat. Možná by inovativní náměty měly být podávány anonymně, aby nebyli stresováni ti, kteří nebudou v tomto smyslu tak pohotoví. (Na prvním místě záměrně uvádím studenty, protože bez nich to nemůže fungovat. Musí být do celého reformního procesu zahrnuti od samého počátku. Pokud budou vynecháni, mají právo rebelovat). Demokraticky vybrané okruhy témat by měly být následně poskytovány k veřejné debatě.
Pro mne je otázkou, zda nenastal čas opustit akademické členění výuky na jednotlivé předměty a postavit vzdělávání na životním cyklu člověka – narození, dětství, adolescence, partnerské vztahy, rodičovství, střední věk, stáří a smrt. Dále na sociálních otázkách – migrace, války, klima apod. Je třeba počítat s tím, že budeme čelit neznámým a neočekávaným situacím, že se budeme muset připravovat na kalimity, které mohou nastat, ale také nemusí. Možná, že za čas budeme žít pod zemí nebo v ponorkách. Tohle všechno neznamená, že hned a definitivně opustíme psaní čtení a počítání, ale že je postupně budeme uvádět do souvislostí, které umožní tvořivě reagovat na stále rychlejší tempo společenských změn, které ponechané vlastnímu vývoji by mohly mít pro lidstvo fatální důsledky. Nevidím jinou možnost než radikálně překopat celý systém vzdělávání a pojmout ho celostně s výhledem do naprosto nepředvídatelné budoucnosti. Dohadování se o výtvarné a hudební výchově způsobem, jak uvedeno v textu Josefa Mačího, mi připadá nejen parciální, ale i zastaralé.
Já mohu učitelům nabídnout super moderní Projekt LAIK – Umění pro život. Mění zásadním způsobem pojetí vzdělávání a přece se s ním dá začít okamžitě. Vymyslela jsem ho původně pro potřeby arteterapie, ale zejména pro učitele se jeví jako relativně jednoduchý způsob, jak uchopit a zavést do vyučování nejen výtvarné výchovy umělou inteligenci. LAIK je postavený na propojení obrazu se slovem a na spolupráci s umělou inteligencí (AI). Kognitivní a emoční procesy zohledňují zájmy studentů i individuální a kolektivní prožívání jejich životů. Z učitele se stává facilitátor pomáhající studentům rozvíjet jejich tvořivost a podporovat osobnostní růst.
Učitel svou autoritu dnes automaticky nezískává svým postavením, nýbrž musí permanentně prokazovat, že není asynchronní s dobou, které dominují technologie. Ochota učit se s dětmi novým věcem mu navrací v mnoha případech ztracenou autoritu postavenou na základech, které v současné době už nefungují.
Projekt LAIK má přesah do všech předmětů a primárně je zaměřen na rozvíjení lidské tvořivosti, což jde skrze malování zcela přirozeně. LAIK není zaměřen na “výrobu” umělce. (To může nastat jako vedlejší efekt). Kreativita je to, co posiluje schopnost jedinců i komunit co nejúspěšněji čelit permanentně se měnícím životním podmínkám. Zvládat stresové situace, být flexibilními a vytrvalými v řešení problémů.
V případě zájmu o Projekt LAIK mě neváhejte kontaktovat.
Magdalena Westman
Arteterapie, psychoterapie, psychiatrie
Tohle bych považovala za logické pořadí základních pomáhajících profesí, které by člověk měl zvažovat, když má pocit, že se jeho vnitřní životní rovnováha rozkolísává a už na to sám nestačí.
Magdalena Westman
Umělecké terapie jsou na vzestupu
Když dáte do Google vyhledavače např. heslo arteterapie, vyjede 339 000 odkazů. Když ale budete mluvit s lidmi v terénu, zjistíte, že obecné povědomí konkrétně o arteterapii je nízké.
Magdalena Westman
Odpouštějme, ale nezapomínejme
Nedělní prezidentský duel na ČT potvrdil, že více lidí řeší dilema, zda to hodit kandidátovi s komunistickou minulostí.
Magdalena Westman
Demokracie mohou existovat jen za určité situace
Ve většině situací demokracie není možná. Do devatenáctého století údajně neexistuje jediný případ funkční demokracie ve velkém měřítku. V malém jsou popsané (kmeny, městské státy apod.).
Magdalena Westman
Danuše Nerudová vyzařuje světlo
Těžko by ve svém věku mohla tak zářit, kdyby její podstata byla nějakým zásadním způsobem rozporuplná. Na FB jsou lidé, kteří na ní nenechávají niť suchou a jak smyslů zbavení stále tlačí na zvolení Petra Pavla.
Magdalena Westman
Máme ideálního hotového prezidenta a hledáme kompromisní řešení
Zastupitelská demokracie je postavena na tom, že občan jednou za čas hodí v tajném hlasování lístek tomu, koho by si přál, aby ho na té, které úrovni zastupoval. Ti, co vyhrají (jedinci, strany) se pak na čas chopí žezla.
Magdalena Westman
Hilšer, Pavel, Babiš, Nerudová, Fischer
Jediný z prezidentských kandidátů, který se snaží prosadit naprosto zásadní věc z hlediska zachování zastupitelské demokracie, a to aby odešly velké peníze z politiky, zůstává na okraji.
Magdalena Westman
Nová nemoc mladých dívek
Facebook mi zablokoval stránku s tím, že porušuju pravidla. Odkazovala jsem jen na alarmující dokument investigativního australského televizního programu 60 Minutes, o nárůstu těžkých nekontrolovatelných tiků u mladistvých dívek.
Magdalena Westman
S Putinem do černé díry?
V pátek skončila v Galerii Ambit, v Klášteře františkánů v Praze velká výstava obrazů vytvořených kolektivně. Více než sto jednotlivců a osm organizací se připojilo ke stále trvajícímu Projektu TRIANGL.
Magdalena Westman
Karel Čapek a kaktusy… a Freud
Vzpomínám, jak jsem se před lety zastavila v Příbrami u jednoho osamoceného stánku plného kaktusů. Člověk sedící uvnitř připomínal kvočnu ostřížím a zároveň pyšným zrakem přehlížející svá kuřata.
Magdalena Westman
Home office aneb můj šéf mě nechal dva roky si hrát
V letech 2001-2003 jsem byla zaměstnaná v jedné malé počítačové firmě jako projektová manažerka. Mým úkolem bylo vymyslet podobu virtuální galerie, která by nabízela obrazy do zahraničí a současně navrhovat Flash weby pro byznysy.
Magdalena Westman
Konečně se morálka opět začíná snoubit s právem
Během svého rozvodu (1994) jsem poprvé v praxi narazila na oddělenost morálních postojů a právních úkonů.
Magdalena Westman
Trump – nejnebezpečnější muž světa?
„Nebudeme kapitulovat, nikdy. Můžeme zajít, možná. Ale my strhneme svět s sebou.“ Slova, ze kterých mrazí. Naštěstí ne Donalda Trumpa, ale mrtvého Adolfa Hitlera. (Z knihy Hermanna Rauschninga Mluvil jsem s Hitlerem).
Magdalena Westman
Opus Magnum Dani Horákové
Životnímu dílu Dani Horákové O Pavlovi se nedávno dostalo, v podání renomované literární kritičky Blanky Činátlové, zdrcující kritiky.
Magdalena Westman
Pozadí koronavirové pandemie
Co se to vlastně děje? Omezená svým (ne)věděním i malou vlastní zkušeností stále pátrám po odpovědi...
Magdalena Westman
Můj poločas (6)
Pokračování životního příběhu odsud a odjinud. Zkušenost z Jižní Afriky a manželství s Jihoafričanem proměnily zásadním způsobem můj pohled na svět.
Magdalena Westman
Andrej Babiš 2019
Ke slovům Radko Kubička v silvestrovském Radiofóru, jak Andrej Babiš ten letošní rok vlastně (pěkně) ustál, přidám ještě pár svých slov.
Magdalena Westman
Není kobliha jako kobliha aneb nové ekonomické paradigma
Kniha oxfordské ekonomky Kate Raworth Doughnut Economics: Seven Ways to Think Like a 21st-Century Economist, je hodnocena některými odborníky jako vůbec nejlepší napsané dílo z oblasti ekonomie za posledních padesát let.
Magdalena Westman
Milion chvilek pro demokracii?
Pro jakou demokracii se to vlastně angažujeme? Liberální demokracie je prodaná! F. Fukuyama ve své eseji Konec historie z roku 1989 poukazuje na skutečnost, že západní liberalismus zvítězil nad všemi svými ideologickými rivaly.
Magdalena Westman
Můj poločas (5)
Pokračování životního příběhu odsud a odjinud. Zkušenost z Jižní Afriky a manželství s Jihoafričanem proměnily zásadním způsobem můj pohled na život.
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 96
- Celková karma 4,86
- Průměrná čtenost 1666x